Techondernemers prediken al jaren dat zelfrijdende auto’s ons binnenkort zullen verlossen van onze hel vol auto-ongelukken en vreselijke, vurige sterfgevallen.
Een van de grootste voorvechters van de veiligheid van autonome voertuigen is Elon Musk, wiens beloftes van een volledig zelfrijdende Tesla al tien jaar standhouden.
Hoewel er geen bewijs is geleverd dat Tesla’s kunnen presteren op het niveau dat vereist is voor “autonoom rijden”, is de robotaxidienst van de techmagnaat nog maar een paar dagen verwijderd van de livegang in Austin.
Zelfrijdende Model Y’s testen al op wegen in de omgeving van Austin vol levende, ademende mensen – en daarom is het des te gruwelijker dat een zelfrijdende Tesla verantwoordelijk was voor de brute dood van een grootmoeder uit Phoenix.
Het dodelijke incident vond plaats in 2023 en was de eerste voetganger die aan de zelfrijdende software van een Tesla werd toegeschreven.
Bloomberg heeft onlangs de beelden van het ongeluk vrijgegeven, waarop te zien is hoe een Tesla over de snelweg raast, een oogverblindende zonsondergang in Arizona tegemoet. Vlak voor het dodelijke ongeval reageert de auto op een man die hem afremt door naar links uit te wijken, maar remt niet af.
De auto stuurt vervolgens naar rechts, recht op de 71-jarige vrouw af, die het verkeer hielp regelen na een eerder ongeval dat de snelweg voor haar had afgesloten. Hoewel er op dat moment een bestuurder in de Tesla zat die had moeten ingrijpen, is niet bekend of die betrokken was bij de dood van de vrouw.
Hoewel alle autofabrikanten verplicht zijn elk incident waarbij zelfrijdende software betrokken is te melden, deed Tesla er zeven maanden over om de crashgegevens in te dienen bij de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA).
Het dodelijke ongeval leidde tot een federaal onderzoek naar Tesla’s “Full Self-Driving”-software, die ondanks de naam constant toezicht vereist en de afgelopen jaren verantwoordelijk is gebleken voor meerdere crashes.
Een van de grootste problemen met Tesla’s zelfrijdende software is de sensor die wordt gebruikt om andere objecten te detecteren. In plaats van een LiDAR-systeem zoals Tesla’s opkomende concurrent Waymo, heeft Musk ervoor gekozen om alleen met visuele camera’s door te gaan – ook al neemt het bewijs toe dat deze strategie enkele ernstige veiligheidsproblemen vertoont.
Tesla is ondertussen actief bezig met het inhuren van ingenieurs om te werken aan “sensorreinigingssystemen”, vermoedelijk om de sensorproblemen te verhelpen die tot 2024 in totaal tot 467 ongelukken hebben geleid.
Niets hiervan voorspelt veel goeds voor de overname van Austin door het bedrijf, waarvan Tesla’s eigen interne documenten voorspellen dat het een ramp zal worden.
Bryant Walker Smith, advocaat en transportingenieur, vertelde Bloomberg dat “ze beweren dat ze binnenkort iets kunnen doen – echt autonoom rijden – waarvan alle bewijzen suggereren dat ze het nog steeds niet veilig kunnen doen.”
0 reacties